

w grupie Wiewiórki będziemy
pracować w oparciu o program
wychowania przedszkolnego
„Wokół przedszkola”
Autorzy programu: Małgorzata Kwaśniewska, Joanna Lendzion,
Wiesława Żaba-Żabińska
Wydawnictwa MAC
PANIE PRACUJĄCE W GRUPIE WIEWIÓRKI
Nauczycielki:
Sonia Ptaszkiewicz
Anna Gasik
Pomoc nauczyciela:
Iwona Dranikowska
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad
Tydzień I.
Co powinienem wiedzieć o Polsce
• kształtowanie uczucia miłości i szacunku do ojczyzny, zapoznanie
z pojęciem
„obywatel”, wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za najbliższe otoczenie
• rozwijanie słuchu fonematycznego, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą
„i, I”, doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie
• zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 5, kształtowanie umiejętności przeliczania
i porównywania liczby elementów, integrowanie grupy
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania zwierząt po głosie
i umaszczeniu, zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi i ich młodymi, doskonalenie
umiejętności krytycznego myślenia podczas eksperymentowania, rozwijanie empatii do zwierząt
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania hymnu narodowego, zapoznanie z
zasadami zachowania podczas słuchania „Mazurka Dąbrowskiego”, kształtowanie postawy obywatelskiej
Tydzień II.
Co ułatwia pracę w domu
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia tęsknoty, rozwijanie umiejętności
rozpoznawania uczuć innych osób, doskonalenie zdolności wyrażania emocji i rozmawiania o nich
• kształtowanie umiejętności określania, w jakiej atmosferze dzieci czują się najlepiej, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „D, i”, doskonalenie umiejętności
wyrażania emocji i rozmawiania o nich
• kształtowanie umiejętności dokonywania prostych obliczeń, zapoznanie z graficznym
zapisem cyfry 6, doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
• kształtowanie umiejętności określania stopnia pokrewieństwa między poszczególnymi
członkami rodziny, zapoznanie z pojęciem „drzewo genealogiczne”, doskonalenie
umiejętności wskazywania następstwa czasu i przeciwieństw, kształtowanie
świadomości bycia częścią rodziny
• ćwiczenie umiejętności konstrukcyjnych, plastyczno-technicznych, doskonalenie
spostrzegawczości, rozwijanie umiejętności wyrażania emocji i rozmawiania o nich
Tydzień III.
Zdrowie naszym skarbem
• rozwijanie umiejętności obserwacji i rozumienia relacji międzyludzkich,
kształtowanie umiejętności reagowania na zachowania innych ludzi, ćwiczenie
asertywności, doskonalenie umiejętności przestrzegania ustalonych w grupie zasad
zgodnej i bezpiecznej zabawy
• zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „u, U”, doskonalenie słuchu
fonematycznego, utrwalenie znajomości nazw części ciała, kształtowanie umiejętności
dbania o własne dobro
• doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie kompetencji matematycznych w
toku zabawy, doskonalenie umiejętności przeliczania poznanych wcześniej liczb,
czerpanie radości ze wspólnej zabawy
• ćwiczenie zmysłów poprzez zachęcanie do wnikliwego oglądania, słuchania,
dotykania, wąchania i smakowania, rozwijanie umiejętności opisywania i wyrażania
doznań zmysłowych, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, doskonalenie umiejętności
współpracy
• utrwalenie znajomości piosenki, doskonalenie umiejętności dostrzegania i opisywania
różnic w wyglądzie ludzi, wspieranie rozwoju motorycznego i doskonalenie
umiejętności manipulacyjnych, stymulowanie koordynacji ruchowej i równowagi,
rozwijanie umiejętności okazywania szacunku innym osobom
Tydzień IV.
Przygotowania do zimy
• wprowadzenie w zagadnienia dotyczące snu i odpoczynku, rozwijanie umiejętności
rozumienia prostych opowiadań, kształtowanie umiejętności obserwacji otaczającego
świata, rozwijanie umiejętności społecznych, rozwijanie empatii i zdolności do
współodczuwania emocji
• zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „l, L”, wzbogacanie słownictwa,
wspieranie rozwoju zdolności językowych i grafomotorycznych, wprowadzenie do
zasad pracy w grupie
• wprowadzenie liczby 7 w aspekcie kardynalnym i porządkowym, rozwijanie
umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie umiejętności przeliczania, rozwijanie
umiejętności komunikacyjnych, wprowadzenie do zasad bezpiecznego zachowania w
trakcie zabawy
• rozwijanie wiedzy przyrodniczej, kształtowanie umiejętności obserwacji przyrody,
doskonalenie umiejętności okazywania empatii wobec świata przyrody
• rozwijanie poczucia muzycznego pulsu i orientacji w przestrzeni, doskonalenie
umiejętności współpracy w grupie, uwrażliwienie na formę utworu muzycznego,
rozwijanie kreatywności i wyobraźni, umacnianie pozytywnych relacji z
rówieśnikami.