Grupy

Swiat Pogody .pl

Pajace

Witamy na stronie pajacyków

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na marzec

Temat tygodnia

„Kim będę, gdy dorosnę?”

27 lutego – 03 marca 2023r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− jakie zawody wykonują ich rodzice

− jakie czynności wykonują przedstawiciele wybranych zawodów

− jakich narzędzi używają w swojej pracy

− jakie zawody były znane w przeszłości

− jakie zawody są najczęściej wykonywane w otoczeniu przedszkola

− jaki sprzęt gospodarstwa domowego wykorzystujemy najczęściej

− jakie zasady obowiązują podczas używania sprzętów elektrycznych

− który sprzęt elektryczny: tradycyjny czy bezprzewodowy jest wygodniejszy w użyciu

− do czego można wykorzystać wyobraźnię

− co znaczą słowa: wynalazca, wynalazek

− w jaki sposób wynalazki wpłynęły na życie ludzi

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Moniki Czoik-Nowickiej „Kim będę, jak dorosnę?”

− słuchając wierszy Iwony Fabiszewskiej: „Gdybym miał buty siedmiomilowe”, „Być wynalazcą”

− słuchając piosenki „Kiedy marzę i ją śpiewając”

− wykonując pracę plastyczną Robot

− wypowiadając się na temat pracy zawodowej rodziców i określając swój stosunek do wybranego zawodu

− słuchając ciekawostek o zawodach z dawnych lat

− zastanawiając się, który zawód chciałyby wykonywać w przyszłości

− poszukując w gazetkach reklamowych zdjęć przedmiotów niezbędnych w ich przyszłej, wymarzonej pracy

− słuchając dźwięków wydawanych przez wybrane sprzęty elektryczne

− rozwiązując zagadki o zawodach

− badając wygodę i szybkość wykonania niektórych czynności za pomocą sprzętu elektrycznego i ręcznego

− uczestnicząc w zabawach: Kogo leczy weterynarz?, Jaki to zawód?, Słuchaj uważnie, Wizyta u weterynarza, Mały budowniczy, Co to za wynalazek?

Temat tygodnia

„Gdzie mieszka sztuka?”

06 – 10 marca 2023r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− co to jest sztuka i kim jest artysta

− jakie zasady obowiązują w kinie, muzeum, filharmonii, teatrze

− jakie są etapy powstawania filmu

− jakie są gatunki filmów i przedstawień teatralnych

− jak bawić się w teatr i jak zrobić sylwety przedstawiające bohaterów baśni

− jakie przedmioty można zobaczyć w muzeum

− co przedstawiają obrazy wybranych malarzy

− jak odróżnić portret od pejzażu i martwej natury

− jak zrobić samodzielnie instrumenty muzyczne

− do czego można wykorzystać wyobraźnię

− jakie narzędzia w swojej pracy wykorzystuje malarz

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Anny Rabijewskiej Czy świat sztuki jest daleko? oraz wiersza Iwony Fabiszewskiej Wyobraźnia

− słuchając piosenki Czarodziejka sztuka i ją śpiewając

− wykonując pracę plastyczną Mój obraz

− wypowiadając się na temat zdjęć przedstawiających znanych bohaterów z filmów lub

bajek dla dzieci

− zastanawiając się, co to jest sztuka i gdzie można ją znaleźć

− słuchając baśni i wykonując sylwety przedstawiające jej bohaterów

− przedstawiając teatrzyk na podstawie baśni Królewna Śnieżka

− układając z figur geometrycznych elementy z baśni

− poznając różne rodzaje muzeów i przedmioty, które można tam znaleźć

− tworząc własne wystawy

− wykonując instrumenty muzyczne i grając na nich

− organizując kącik muzyczny

− poznając obrazy wielkich malarzy i wypowiadając się na ich temat

− ustalając zasady kulturalnego zachowania się w kinie, filharmonii, teatrze, muzeum

− uczestnicząc w zabawach: Wizyta w kinie, Film z moich marzeń, Bilet do muzeum, Odkrywamy przeszłość, Poznajemy narzędzia malarskie, Kim jest artysta?

Temat tygodnia

„Jaka pogoda jest w marcu?”

13 – 17 marca 2023r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− jaka pogoda jest charakterystyczna dla marca

− jak należy się ubrać, wybierając się na wczesnowiosenny spacer lub wycieczkę

− jakie są przysłowia o marcowej pogodzie

− jakie są cztery żywioły przyrody i jakie zagrożenia mogą powodować

− jak założyć hodowlę roślin na parapecie

− co potrzebne jest roślinom, aby mogły rosnąć

− kim jest meteorolog i czym zajmuje się stacja meteorologiczna

− co to są znaki synoptyczne i jak prowadzić kalendarz pogody

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Moniki Czoik-Nowickiej Pogodowe zamieszanie

− słuchając wierszy Bożeny Formy Marcowa zabawa, Marcowa pogoda

− opowiadając historyjkę obrazkową Na wiosennym spacerze

− określając pogodę poprzez zadawanie pytań, np.: Czy jest ciepło? Czy jest zimno? Czy pada deszcz? Czy świeci słońce? Czy wieje wiatr? Czy leży jeszcze śnieg? Czy są przymrozki?

− prowadząc rozmowy na temat konieczności dostosowania ubioru do panujących na zewnątrz warunków atmosferycznych

− słuchając piosenki Marzec i wielki garnek i ją śpiewając

− wykonując prace plastyczne: Wczesnowiosenny obrazek, Moja prognoza pogody

− uczestnicząc w zabawach: Wiosenna pogoda, Wiosenny deszczyk, Wiosenne słonko, Taniec ze słonecznym promykiem, Wiatry, Wiosenny spacer, Wietrzyk, wiatr, wichura,

− poznając przysłowia o wiosennej pogodzie i omawiając ich znaczenie

− rozwiązując zagadki słuchowe: Wiosenne grzmoty, Odgłosy wiosennej pogody

− poznając cztery żywioły przyrody i wykonując ciekawe eksperymenty obrazujące ich działanie

− zakładając hodowlę roślin i dowiadując się, co jest im potrzebne, aby mogły dobrze rosnąć

− poznając znaki synoptyczne i prowadząc kalendarz pogody

Temat tygodnia

„Po czym można poznać, że nadchodzi wiosna?”

20 – 24 marca 2023r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− jakie są pierwsze oznaki nadchodzącej wiosny

− co to jest pole i jakie zwierzęta znajdują tam pożywienie

− jak wygląda pole w okresie przedwiośnia

− jakie prace wykonuje się w ogrodzie wczesną wiosną

− jakich narzędzi używa się najczęściej do prac w ogrodzie

− jakie ptaki wracają do nas wiosną

− jakie wiosenne zwyczaje mają ptaki

− jak brzmią głosy najbardziej znanych ptaków

− jakie są pierwsze wiosenne kwiaty

− dlaczego wiosną żegnamy się z bałwankami

− jakie właściwości ma woda

− dlaczego nie wolno pić wody pochodzącej z nieznanych źródeł

− skąd się bierze deszcz

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia:

− słuchając opowiadania Moniki Czoik-Nowickiej Nowa suknia Pani Wiosny oraz wiersza Barbary Szelągowskiej Marsz dla wiosny

− słuchając piosenki Wiosna jest już blisko i ją śpiewając

− wykonując pracę plastyczną Ślimaki na polu oraz Żonkil

− słuchając odgłosów ptaków

− poznając zwyczaje ślimaka

− poszukując oznak wiosny w najbliższym środowisku

− prowadząc kalendarz pogody

− oglądając albumy ptaków

− słuchając odgłosów kojarzących się z wiosną

− rozwiązując zagadki ruchowe i zapachowe

− tworząc wiosenne opowieści

− opisując wygląd pola w okresie przedwiośnia i poszukując na nim oznak wiosny, poznając mieszkańców pola

− uczestnicząc w zabawach: Wiosenne powitanie, Sadzimy ziemniaki, Kto odwiedził pole?, Oznaki wiosny w ogrodzie, Ptaki i ich gniazda

Temat tygodnia

„Z czego to jest zrobione?”

27 – 31 marca 2023r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− jak wygląda sklep, np. spożywczy i jakie towary można w nim kupić

− z czego są zrobione wybrane produkty, np.: dzbanek, chleb, ser biały, sweter oraz papier i jakie są ich etapy produkcji

− jakie produkty wytwarza się z gliny, mąki, mleka, wełny i papieru

− jakie właściwości fizyczne mają wybrane surowce, np.: glina, mleko, wełna i papier

− jakie właściwości odżywcze mają produkty mleczne

− jakie czynności wykonują ludzie pracujący w wybranych zawodach, np.: garncarz, rolnik, młynarz, piekarz, sprzedawca, drwal

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Moniki Czoik-Nowickiej Najcenniejszy prezent dla mamy

− słuchając utworów: Jolanty Kucharczyk Jak to z chlebem było, Ewy Stadtmüller Śniadanie, Grażyny Lech Skarbonka Mateusza

− słuchając piosenki Jak to zrobić i ją śpiewając

− wykonując prace techniczno-plastyczne: Gliniany ptaszek, Owieczki

− uczestnicząc w zabawach ruchowych: Przekaż dalej, Dzbanki z kwiatami, W sklepie spożywczym, Co to jest? Z czego to jest zrobione?, Kłębki, kłębuszki, Co z czego jest zrobione?, Co wydaje takie dźwięki?

− zdobywając informacje na temat powstawania wybranych produktów, etapów ich produkcji

− badając i opisując właściwości niektórych produktów, takich jak: glina, różne ziarna, mleko, produkty mleczne, wełna, papier

− rozpoznając i nazywając produkty, które otrzymuje się z gliny, mąki, mleka, wełny, papieru; grupując produkty według surowca, z którego zostały wykonane

− poznając wybrane zawody, takie jak np.: garncarz, rolnik, młynarz, piekarz, sprzedawca, drwal

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na luty

Temat tygodnia: Dinozaury

13 – 24 lutego 2023r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− jakimi zwierzętami były dinozaury

− jakie dinozaury żyły na Ziemi

− czym się żywiły dinozaury

− co oznaczają pojęcia roślinożerny i mięsożerny

− skąd wiemy, że dinozaury żyły na świecie

− czym się zajmuje paleontolog

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Moniki Czoik-Nowickiej Plastelinowe dinozwierzaki

− słuchając piosenki Trzy małe dinozaury i ją śpiewając

− poznając nazwy dinozaurów

− rozpoznając dinozaury przedstawione na zdjęciach

− poznając przodków dinozaurów

− uczestnicząc w zabawach: Być jak dinozaur, Gdzie spotkam smoki?, Wystawa dinozaurów, Mały dinozaur i duży dinozaur, Podaj nazwę

− uczestnicząc w eksperymentach i obserwacjach: Wielkie odkrycia

− wykonując prace plastyczne: Dinozaur, Mój dinozaur

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na styczeń

Temat tygodnia: Skąd wiem, że mija czas?

02 – 05 stycznia 2023r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− jakie są zwyczaje związane z powitaniem nowego roku

− jak wygląda kalendarz

− jakie są rodzaje zegarów, jaki mają wygląd i sposób działania

− jak wykonać prosty zegar słoneczny

− co to jest tzw. zegar przyrody

− na temat cykliczności występowania dnia i nocy oraz pór roku

− jakie nazwy noszą poszczególne pory roku i co jest ich symbolami

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej „Czy to już wiosna?”

− słuchając wiersza Iwony Fabiszewskiej „Gdybym chciał”

− rozwiązując zagadki Barbary Szelągowskiej

− pracując z tablicą demonstracyjną nr 17

− słuchając piosenki „Szybko mija czas” i ją śpiewając

− wykonując prosty zegar słoneczny

− dowiadując się na temat tzw. zegara przyrody

− poznając i opowiadając historyjkę obrazkową „Przygoda bałwanka”

− dostrzegając rytmiczność występowania dnia i nocy oraz pór roku

− bawiąc się i sprzątając z oznaczaniem czasu

− uczestnicząc w zabawach: Noce i dnie, Pory roku na miejsce, Zegar się spóźnia, zegar przyspiesza, zegar stanął, Na zabawę czas!, Zające i wiewiórki, Kto szybszy, Zegar wybija godziny, Kto pierwszy, Pospiesz się, Co mówi zegar, Skąd dochodzi dzwonek? Kolorowe pory roku,

− uczestnicząc w scenkach pantomimicznych i zabawach inscenizacyjnych: Północ i sztuczne ognie, Co bym chciał w nowym roku… Noc, dzień.

Temat tygodnia: Kto dokarmia zimą zwierzęta?

09-12 stycznia 2023r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− jakie trudności mają zimą zwierzęta

− kto dokarmia zwierzęta

− kiedy należy dokarmiać zwierzęta

− dlaczego należy dokarmiać zwierzęta zimą

− co lubią jeść zwierzęta

− kim jest leśniczy i na czym polega jego praca

− jak wyglądają tropy zwierząt

− jak zbudować karmnik

− jaki rodzaj pożywienia powinien znaleźć się w karmniku

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej „Ptasia stołówka”

− słuchając wiersza Iwony Fabiszewskiej „Zima w karmniku”

− pracując z tablicą demonstracyjną nr 18

− słuchając piosenki Zwierzęta zimą i ją śpiewając

− organizując ptasią stołówkę

− obserwując zachowanie ptaków w naturalnym środowisku

− wykonując pracę plastyczną „Karmnik”

− oglądając zdjęcia przedstawiające różne zwierzęta w scenerii zimowej

− słuchając ciekawostek o zwierzętach i pracy leśniczego

− oglądając książki o tematyce związanej z dokarmianiem zwierząt zimą

− układając karmniki z papieru

− uczestnicząc w zabawach: Poznajemy ptaki, Przygoda wróbelka, Ptasie przysmaki, Przysmaki sikorki, Kto przyleciał do karmnika? Zwierzęta leśne, Zimą przy paśniku, Leśne lizawki, Kogo spotkał w lesie leśniczy? Budujemy karmniki, Poznajemy ptasie przysmaki.

Temat tygodnia: Za co kocham moje babcie i moich dziadków?

16 – 20 stycznia 2023r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− co jest cechą charakterystyczną wyglądu osób starszych – mężczyzn i kobiet

− w jaki sposób można okazać szacunek i miłość dziadkom

− jakie zachowania są właściwe, a jakie zachowania są nieodpowiednie w stosunku do osób starszych

− w jakich czynnościach można pomóc babci i dziadkowi

− kim dziadkowie są dla ich rodziców, a kim dla nich

− z jakiego prezentu ucieszyłby się dziadek, a z jakiego ucieszyłaby się babcia

− co można robić i w co można się bawić z babcią, a w co z dziadkiem

− jakie skarby z dzieciństwa może mieć dziadek, a jakie babcia

− jakimi zabawkami bawili się dziadkowie, kiedy byli dziećmi

− na czym grali dziadkowie, kiedy byli dziećmi

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Bitwa o szpinak

− pracując z tablicą demonstracyjną nr 19

− słuchając piosenki Święto babci i dziadka i ją śpiewając

− recytując wiersz Zofii Rogoszówny Niechaj dziadzio z babunią

− wykonując prezenty dla dziadków

− bawiąc się w zabawy, w które bawili się kiedyś ich dziadkowie, gdy byli dziećmi, np. Ence-pence, w której ręce?, Powtórz za babcią, Na czym gra dziadek?

− rozwiązując zagadki obrazkowe, słuchowe i pantomimiczne

− zastanawiając się, w czym mogą pomóc babci i dziadkowi

− oglądając zdjęcia i obrazki przedstawiające osoby starsze, opisując ich wygląd

− organizując spotkanie z dziadkami, występując podczas tego spotkania w roli gospodarzy

− uczestnicząc w zabawach: Ukłon dla babci, ukłon dla dziadka, Teraz babcia, teraz dziadek, Dookoła babci, Herbatka dla dziadka, Co robi babcia, co robi dziadek?, Droga z prezentami, Moja babcia, mój dziadek, Spacer z babcią i dziadkiem, Z babcią na spacer, z dziadkiem na rower, Zmęczony i wypoczęty dziadek, Babcia za dziadka, Pomagamy dziadkom, Skarby babci i dziadka.

Temat tygodnia: Za jaką postać przebiorę się na bal?

23 – 27 stycznia 2023r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− jakie są popularne zabawy i stroje karnawałowe

− jak obchodzony jest karnawał w różnych krajach

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej Przebieranki-zgadywanki

− pracując z tablicą demonstracyjną nr 20

− słuchając piosenki Karnawałowy walczyk i ją śpiewając

− uczestnicząc w zabawach: Witaj w karnawale, Co to za postać? Baśniowe stroje, Słodkie rysunki, Turlające się pączki

− obserwując eksperyment Rośnie jak na drożdżach

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na grudzień

Temat tygodnia

„CO CIESZY MIKOŁAJA?”

05 – 09 grudnia 2022r.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− kim był św. Mikołaj

− jak ubrany jest św. Mikołaj

− co Mikołajowi sprawia największą przyjemność

− jak wygląda zaprzęg Mikołaja

− dlaczego Rudolf spełnia w zaprzęgu wyjątkową rolę

− ile pudełek można przewieźć jednocześnie na sankach

− jakie prezenty przynosi św. Mikołaj

− jak zapakować prezenty, aby ładnie wyglądały

− jak możemy pomagać innym i dlaczego jest to takie ważne

− czy lepiej jest dostawać prezenty, czy je rozdawać

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej „Czerwona czapka Mikołaja” oraz wiersza „List do Mikołaja” Iwony Fabiszewskiej

− słuchając piosenki Mikołaj i ją śpiewając

− wykonując pracę plastyczną Czapka dla Mikołaja

− oglądając zdjęcia i obrazki tematyczne

− przygotowując niespodzianki dla św. Mikołaja

− odpowiadając na pytania: Dlaczego św. Mikołaj lubi sprawiać innym niespodzianki?,

Dlaczego św. Mikołaj lubi dostawać listy od dzieci?

− uczestnicząc w zabawach: Kiedy św. Mikołaj jest szczęśliwy?, Pociąg z krainy Mikołaja, Co św. Mikołaj może przynieść w prezencie?, Dziecięce marzenia, Pomagamy innym, Co cieszy, a co smuci św. Mikołaja?, Co Mikołaj w worku niesie?, Imieniny Mikołaja, Zaprzęg św. Mikołaja, Sanie św. Mikołaja, Załadunek

Temat tygodnia

„O CZYM W ŚWIĘTA KAŻDY PAMIĘTA?”

12 – 30 grudnia 2022r.

Dzieci dowiedzą się:

− jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia

− jakie tradycje związane są ze świętami Bożego Narodzenia

− jakich zasad należy przestrzegać podczas ubierania choinki

− dlaczego warto sprawiać innym niespodzianki

− w jaki sposób ludzie przesyłają sobie życzenia

− jakie są charakterystyczne potrawy dla świąt Bożego Narodzenia

− jak ułożyć świąteczne sudoku

− jak przygotować świąteczny stół

Jak dzieci będą szukać odpowiedzi na pytanie tygodnia

− słuchając opowiadania Agaty Widzowskiej „Kartki świąteczne” oraz wiersza Bożeny Formy

„Wigilijny wieczór”

− słuchając piosenek: Świąteczne życzenia, „Pracowite elfy”

− wykonując prace plastyczne: Bombka niespodzianka, Świąteczne drzewko

− tworząc własną opowieść świąteczną

− oglądając książki o tematyce związanej ze świętami Bożego Narodzenia

− oglądając kartki świąteczne oraz świąteczne dekoracje na ulicach, w ogródkach, na wystawach sklepowych

− układając życzenia świąteczne

− poznając tajemnice bożonarodzeniowych pierników

− porządkując salę przedszkolną

− przygotowując wigilię przedszkolną

− uczestnicząc w zabawach: Kartki świąteczne, Przesyłamy życzenia, Świąteczne smakołyki, Świąteczne sudoku, Świąteczne gwiazdki, Świąteczne niespodzianki, Choinkowe łańcuchy.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na listopad

Temat tygodnia

„JAKIE SĄ MOJE OBOWIĄZKI?”

31października – 04 listopada 2022r.

– „Moja rodzina i domowe obowiązki” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Współpraca”. poznawanie obowiązków poszczególnych członków rodziny, zachęcanie do pomagania rodzicom w wykonywaniu domowych obowiązków.

– „Każdy ma obowiązki” – zabawy z piosenką, doskonalenie umiejętności wykorzystania rekwizytu podczas zabawy z piosenką, integracja z grupą.

– „Slime” – zabawy plastyczne z wykorzystaniem ciągnącej się masy, rozbudzanie i rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci umiejętności dostrzegania nowych rozwiązań, możliwości, pomysłów, (innowacja pedagogiczna: „Pobudzamy nasze zmysły”).

– Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 5 z wykorzystaniem obręczy, rozwijanie sprawności ruchowej, zachęcanie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała.

-„Dzień postaci z bajek” – uroczyste rozpoczęcie Spotkania z książką, rozwijanie zainteresowań dzieci bajkami i baśniami, tworzenie sytuacji doskonalących mowę, zdolność koncentracji, skupienia uwagi, stwarzanie okazji do swobodnej i twórczej ekspresji (ruchowej, muzycznej), kształtowanie u dzieci postawy kulturalnego zachowywania się w czasie imprezy przedszkolnej.

Temat tygodnia

„CO POWINIENEM WIEDZIEĆ O POLSCE?”

07– 10 listopada 2022r.

-„Legenda o powstaniu Polski” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Lekcja historii”, poznanie symboli narodowych, rozwijanie mowy. „Lot orła”– zabawa ruchowa poprzedzona rozmową na temat godła Polski.

-„Kolorowe flagi” – zajęcia matematyczne, zapoznanie z wyglądem flagi Polski i znaczeniem barw na fladze, rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.

-„Polska to nasz kraj”-zabawy z piosenką, rozwijanie umiejętności wykonywania elementów ruchu z rekwizytem, doskonalenie percepcji słuchowej.

-11 listopada – Święto niepodległości – uroczystość przedszkolna, kształtowanie postawy szacunku do historii naszego kraju, symboli narodowych, właściwego zachowania podczas uroczystości, poszerzanie wiedzy na temat własnej ojczyzny.

Temat tygodnia

„JAKI JEST MÓJ KRAJ?”

14– 18 listopada 2022r.

– „Poznajemy Smoka Wawelskiego” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Teatrzyk cieni”, budzenie poczucia tożsamości narodowej poprzez poznawanie wybranych legend polskich, rozwijanie mowy.

– „Polskie przysmaki” – zajęcia matematyczne, rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość, zapoznanie z elementami miejscowego folkloru.

– „Tańce polskie” – zabawy z piosenką, rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej, kształcenie poczucia rytmu.

– „Ozdoby na choinkę” – zabawy plastyczne z wykorzystaniem „zimnej porcelany”, rozbudzanie i rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci umiejętności dostrzegania nowych rozwiązań, możliwości, pomysłów, (innowacja pedagogiczna: „Pobudzamy nasze zmysły”).

– Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 6 z wykorzystaniem lasek gimnastycznych, rozwijanie sprawności ruchowej, doskonalenie umiejętności szybkiej reakcji na sygnał.

– „Podróż ze smokiem” – zajęcia plastyczne, rozwijanie sprawności manualnej, rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na treściach przekazywanych przez nauczyciela.

Temat tygodnia

„MALI ODKRYWCY – PROJEKT „KOŃ”

21 listopada – 02 grudnia 2022r.

-„Końska burza mózgów – czego chcemy się dowiedzieć?” – tworzenie siatki pytań, rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci, budowanie wiedzy o koniach.

-„Konie i koniki” – zabawa matematyczna, doskonalenie umiejętności klasyfikowania, wzbogacenie dziecięcego słownika o rasy koni.

-„Konik” – zabawy z piosenką z repertuaru Śpiewające Brzdące, rozwijanie słuchu muzycznego, ćwiczenie motoryki dużej podczas zabaw muzyczno-ruchowych.

-„Wio, koniku” – ćwiczenia gimnastyczne, rozwijanie sprawności ruchowej i orientacji przestrzennej.

-„Światowy Dzień Pluszowego Misia” – uroczystość przedszkolna, kształtowanie postaw opiekuńczych wobec swojego misia i innych zabawek, integrowanie grupy podczas wspólnych zabaw.

-„Po co nam konie?” – rozmowa kierowana na podstawie ilustracji i zdjęć tematycznych, poszerzanie wiedzy na temat koni, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwijaniu mowy i kształtowaniu umiejętności wypowiadania się.

-„Czego potrzebuje jeździec, a czego koń?” – zabawa z kodowaniem, kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji.

-„Mój konik” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem talerzyka papierowego i brązowego papieru, rozwijanie sprawności manualnej, kształtowanie umiejętności samodzielnego planowania pracy.

-„Wio, koniku” – ćwiczenia gimnastyczne, rozwijanie sprawności ruchowej i orientacji przestrzennej.

„W stajni” – oglądanie filmu edukacyjnego, poznanie tajników pracy stajennego i hodowcy koni, bogacenie słownika czynnego i biernego dziecka.

-„Koń” – podsumowanie projektu, czerpanie radości z przekazywania wiedzy i umiejętności, utrwalanie wiedzy dotyczącej koni.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na wrzesień

 Temat tygodnia

„CO SŁYCHAĆ W PRZEDSZKOLU?

01– 09 września 2022r.

-„Witamy w przedszkolu” – zabawy integracyjne, utrwalenie  imion rówieśników, tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa, prezentacja wybranych form i zasad obowiązujących w grupie.

-„Pajace! To my!” – zabawy plastyczne, odczuwanie satysfakcji  z wykonanej pracy plastycznej i uświadamianie wpływu na jej kształt, rozwijanie sprawności manualnej.

-„Supersmyki na wakacjach” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Na tropie Supersmyków”, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, zachęcenie do udziału w aktywnościach rozwijających umiejętności komunikacyjne.

-„Nasze przedszkole” – zabawy z piosenką, reagowanie na ustalone sygnały, nawiązanie relacji rówieśniczych.

-„Przedszkolne zasady” – zabawy matematyczne inspirowane wierszem Iwony Fabiszewskiej „Przygoda misia”, kształtowanie schematu własnego ciała, zachęcenie do stosowania przyjętych reguł zachowania w różnych sytuacjach dnia codziennego.

-Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 1, rozwijanie sprawności ruchowej, kształtowanie orientacji przestrzennej.

-„Nasza grupa”– zajęcie plastyczne, rozwijanie sprawności manualnej, utrwalenie zasad zawartych w kodeksie przedszkolaka.

Temat tygodnia

„JAK BYĆ BEZPIECZNYM?”

12– 16 września 2022r.

-„Zawsze bezpieczni”-słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Sprzątanie zabawek”, rozwijanie mowy, poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

– „Zadowolone światło zielone” – zabawy z piosenką Numer 112. Cele: utrwalenie numeru alarmowego 112 poprzez śpiew i zabawy przy muzyce, nawiązanie relacji rówieśniczych.

-„Apteczka pierwszej pomocy”– zabawy matematyczne inspirowane wierszem Iwony Fabiszewskiej, zapoznanie z wyposażeniem apteczki pierwszej pomocy i sytuacjami, w których wykorzystuje się apteczkę, rozwijanie umiejętności opisywania cech przedmiotów i przeliczania.

-Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 1, rozwijanie sprawności ruchowej, kształtowanie orientacji przestrzennej.

-„Dzień Kropki. Moje zainteresowania i talenty”- zabawa dydaktyczna, rozwijanie wiary w siebie, podnoszenie wiedzy dzieci na temat własnych możliwości i talentów, dostarczenie pozytywnych wrażeń płynących ze wspólnego działania.

-„Bezpiecznie na ulicy” – zajęcia plastyczne, rozumienie znaczenia znaków drogowych w ruchu drogowym, rozwijanie umiejętności manualnych.

Temat tygodnia

„JAKIE SĄ MOJE SUPERMOCE?”

19– 23 września 2022r.

-„Poznajemy swoje mocne strony” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Talent”, kształcenie umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron, rozwijanie mowy i koncentracji uwagi.

-„Dzień Przedszkolaka” – zabawa dydaktyczna, integrowanie zespołu grupowego, wyzwalanie dziecięcej radości podczas zabaw z rówieśnikami.

-„Poznaję świat” – zajęcie matematyczne inspirowane wierszem Iwony Fabiszewskiej „Jabłko Zuzi”, kształtowanie świadomości schematu własnego ciała, rozwijanie umiejętności określania cech przedmiotów, poznawanych wielozmysłowo.

-Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 2, rozwijanie sprawności ruchowej, zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała.

-„Zegar emocji” – zajęcia plastyczne, organizowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu uczuć, rozwijanie sprawności manualnej.

Temat tygodnia

„CO SIĘ ZMIENIA JESIENIA?”

26– 30 września 2022r.

-„Witamy jesień” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Jesienna zagadka”, rozwijanie mowy, poznawanie oznak jesieni.

-„Pani Jesień” – zabawy z piosenką, rozwijanie koordynacji słuchowo -ruchowej, doskonalenie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu.

-„Lecą listki” – zajęcia matematyczne inspirowane utworem „Jesień” Bolesława Kołodziejskiego,  poznawanie wyglądu liści klonu i kasztanowca, rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania liści ze względu na rodzaj.

-Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 2, rozwijanie sprawności ruchowej, zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała.

-„Nasi chłopcy” – zabawa dydaktyczna, rozwijanie umiejętności integracyjnych podczas zabaw z okazji „Dnia Chłopca”.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na październik

Temat tygodnia

„JAK JESIENIĄ DBAC O ZDROWIE?”

03 – 07 października 2022r.

-„Witaminy ukryte w owocach” – rozmowa na temat konieczności jedzenia owoców i warzyw na podstawie opowiadania Agaty Widzowskiej „Warzywa i owoce”.

-„W przychodni lekarskiej” – zabawa matematyczna inspirowana wierszem Iwony Fabiszewskiej „Przygoda Basi”. Zapoznanie z pracą wykonywaną przez lekarza, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

-„O zdrowie trzeba dbać” – zabawy muzyczno-ruchowe; kształtowanie poczucia rytmu, doskonalenie dykcji i artykulacji.

-Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 3 z wykorzystaniem krążków gimnastycznych; rozwijanie sprawności ruchowej i orientacji przestrzennej.

-„Latawiec na wietrze” – zajęcie plastyczne z wykorzystaniem kolorowego papieru i ozdobnych dziurkaczy; rozwijanie sprawności manualnej, wzbogacenie wiedzy na temat zachowania sprzyjającego zdrowiu.

Temat tygodnia

„KTO PRACUJE W PRZEDSZKOLU?”

10 – 14 października 2022r.

-„Jakie to ciekawe! – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Ja też zostanę nauczycielką”; rozwijanie mowy, zapoznanie z zawodem nauczyciela.

-„Co się zmieniło? – zajęcia matematyczne; rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci, rozwijanie słownictwa związanego z opisywaniem.

– „Moja pani” – zabawa z piosenką; doskonalenie techniki ruchu, doskonalenie dykcji i artykulacji.

-Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 3 z wykorzystaniem krążków gimnastycznych; rozwijanie sprawności ruchowej i orientacji przestrzennej.

-„Dzień Edukacji Narodowej” – udział dzieci w przedszkolnej uroczystości, recytacja wiersza; kształtowanie więzi emocjonalnej miedzy dziećmi a pracownikami przedszkola, kształtowanie postawy szacunku wobec osób pracujących w przedszkolu.

Temat tygodnia

„CO MOGĘ ROBIĆ JESIENIĄ?”

17 – 21 października 2022r.

-„Jesienna przygoda” – pogadanka na temat jesiennej pogody na podstawie opowiadania Agaty Widzowskiej; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, zwrócenie uwagi na konieczność dobierania ubioru do warunków atmosferycznych.

-„Jesienna gimnastyka” – zabawy matematyczne inspirowane wierszem Iwony Fabiszewskiej Wiatr i liście; rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, kształtowanie nawyków sprzyjających zdrowiu.

-„Wietrzyk psotnik” – zabawy z piosenką. rozwijanie swobody ruchów, doskonalenie dykcji i artykulacji.

-Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 4; rozwijanie sprawności ruchowej, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania poleceń.

-„Jesienne liście” – zabawy plastyczne z wykorzystaniem rosnących farb; rozbudzanie i rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci, umiejętności dostrzegania nowych rozwiązań, możliwości, pomysłów, (innowacja pedagogiczna: „Pobudzamy nasze zmysły”).

Temat tygodnia

„JAKIE PLANY NA JESIEŃ MAJĄ ZWIERZETA?”

24 – 28 października 2022r.

-„Jesienne przyjęcie u misia” – rozmowa na temat przygotowań niektórych zwierząt do zimy na podstawie wysłuchanego opowiadania Agaty Widzowskiej „Przyjęcie niedźwiadka”; rozwijanie mowy, rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności manualnych.

„Jesienne zagadki” – zabawy matematyczne inspirowane fragmentem utworu Krystyny Gowik; poznawanie zwyczajów wybranych zwierząt jesienią, rozwijanie umiejętności matematycznych.

-„Zima tuż-tuż!” -zabawy z piosenką; rozwijanie umiejętności improwizacji ruchowych, doskonalenie percepcji słuchowej.

-Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 4 z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych; rozwijanie sprawności ruchowej, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania poleceń.

„Mały jeżyk” – praca plastyczna w wykorzystaniem materiału przyrodniczego o kolorowego papieru; poznanie wyglądu i zwyczajów jeża jesienią, rozwijanie umiejętności manualnych.

Skip to content