Grupy

Swiat Pogody .pl

Wiewiórki

„W przedszkolu jak w domu”
Czy słońce na niebie, czy deszcz z nieba leci,
idą z rodzicami do przedszkola dzieci.
W przedszkolu zabawek i książek bez liku.
Każdy ma miejsce przy małym stoliku.
Razem z naszą panią pilnie się uczymy.
Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.
Powiem wam coś jeszcze, nie mówcie nikomu,
że my się czujemy w przedszkolu jak w domu!

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na listopad

Temat tygodnia

„MÓJ DOM – POLSKA”

31 października – 04 listopada 2022 r.

  • „Jak powstało państwo polskie?”- zabawa dydaktyczna, poznanie historii powstania państwa polskiego na podstawie legendy „O Lechu i białym orle”, kształtowanie szacunku do własnego państwa.
  • „Biały orzeł” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem kredek
    i pisaków, wzbogacenie doświadczeń plastycznych.
  • „Stolice Polski” – zabawa matematyczna, kształtowanie umiejętności przeliczania, porównywania liczebności zbiorów, ustalanie stałości liczby elementów w zbiorze. „Na tle czerwonym biały orzeł” – zabawa tematyczna, poznanie nazw stolic z wykorzystaniem wiersza.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 5.
  • „Polskie symbole narodowe” – zabawa dydaktyczna, poznanie symboli narodowych (godło, hymn, flaga).
  • „Podróże po kraju” – zabawa dydaktyczna, zaznaczanie na mapie charakterystycznych miejsc polski, rozwijanie poczucia tożsamości                z krajem ojczystym.
  • „Prząsniczka” – zabawa dydaktyczna, poznanie utworu instrumentalnego, rozwijanie poczucia rytmu. „Sławni Polacy” – zabawa dydaktyczna – poznanie sylwetek sławnych Polaków.
  • „11 listopada” – zabawa dydaktyczna, zapoznanie z historią Narodowego Święta niepodległości na podstawie wiersza A. Paszkiewicz.
  • „Nasz kotylion” – wykonanie przestrzennej pracy plastycznej z wykorzystaniem papieru, rozwijanie umiejętności cięcia nożyczkami po linii falistej.

Temat tygodnia

„MOJE HOBBY”

07 – 11 listopada 2022 r.

  • „E jak elf” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie liter e, E, kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów, czerpanie radości z samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów.
  • „Nasze zainteresowania” – zabawa dydaktyczna, wypowiedzi dzieci na temat zainteresowań na podstawie wiersza B. Zakrzewskiej „Co lubimy robić?”; wyrabianie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi i stosowania poprawnych form fleksyjnych.
  • „Nasze zbiory” – zabawa matematyczna, wprowadzenie cyfry 3, doskonalenie umiejętności przeliczania.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 6.
  • „Nam jesień niestraszna” – zabawa dydaktyczna, zapoznanie z piosenką, określanie nastroju piosenki, wdrażanie do estetycznego poruszania się przy muzyce.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 6.
  • „Jesień” – zabawa dydaktyczna, uwrażliwienie na piękno jesiennej przyrody, rozmowa na temat ilustracji.
  • „Mokre na mokrym” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem farb, rozwijanie sprawności manualnej.

Temat tygodnia

„ULUBIONE ZAJĘCIA”

14 – 18 listopada 2022 r.

  • „W świecie wyobraźni” – zabawa dydaktyczna, rozmowa z dziećmi na podstawie opowiadania A. Edyk – Psut „Brama do świata wyobraźni”, odpowiadanie na pytania do tekstu, posługiwanie się rozbudowanymi zdaniami.
  • „Obłoki” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem kredek, wzbogacenie doświadczeń plastycznych.
  • „Ciekawe zabawki” – zabawa matematyczna, wprowadzenie znaku matematycznego „=”.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 6.
  • „U jak usta” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie liter u, U kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów, czerpanie radości z samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów.
  • „Malujemy deszczem  i wiatrem” – wykonanie pracy plastycznej  z wykorzystaniem atramentu, wzbogacenie doświadczeń plastycznych.
  • „Pokój moich marzeń” – zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności rozpoznawania dźwięków wydawanych przez przedmioty codziennego użytku, doskonalenie poczucia rytmu, rozwijanie umiejętności śpiewania dźwięku wyższego lub niższego od podanego.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 6.
  • „Jesteśmy konstruktorami” – praca plastyczno-techniczna, rozwijanie umiejętności projektowania i planowania pracy, rozwijanie wyobraźni.
  • „Do celu” – zabawa matematyczna, poruszanie się po planszy zgodnie z kodem, utrwalenie kierunków: w górę, w dół, w prawo.

Temat tygodnia

„NADCHODZI ZIMA”

21 – 25 listopada 2022 r.

  • „Bądźmy odpowiedzialni” – zabawa dydaktyczna, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania J.M. Chmielewskiej „Lucek”, wnioskowania, oceny postępowania bohaterów, poszerzenie słownictwa czynnego dzieci o pojęcie odpowiedzialność.
  • „Moje zwierzątko” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem kredek pastelowych, wzbogacenie doświadczeń plastycznych.
  • „Szron i śnieg” – zabawa matematyczna, wprowadzenie cyfry 4, doskonalenie umiejętności przeliczania.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 7.
  • „K jak koc” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie liter k, K, kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów, czerpanie radości z samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów.
  • „Światowy Dzień Pluszowego Misia” – zabawa dydaktyczna, – kształtowanie postaw opiekuńczych wobec swojego misia
    i innych zabawek, integrowanie grupy podczas wspólnych zabaw.
  • „Zima przyjdzie jutro” – zabawa dydaktyczna, osłuchanie z piosenką, rozmowa na temat treści, zaznaczanie pierwszej miary taktu, nauka słów piosenki.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 7.
  • „Zimowe ubrania” –  zabawa dydaktyczna, rozwijanie umiejętności dopasowania odpowiedniego ubrania do pory roku i pogody, kształtowanie nawyku dbania o swoje zdrowie.
  • „Ubrania na zimowe dni” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem kolorowego papieru, wzbogacenie doświadczeń plastycznych.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na październik

Temat tygodnia

„JESIENNA PRZYRODA”

03 – 7 październik 2022r.

  • „Przygotowania do zimy” –zabawa dydaktyczna,  rozbudzanie zainteresowania światem przyrody, życiem i zwyczajem zwierząt na podstawie wiersza B. Formy.
  • „Skarby wiewiórki Basi” – zabawy matematyczne. Wprowadzenie cyfry 1, kształtowanie umiejętności dokładnego przeliczania, określenia liczebnikiem zbioru elementów.
  • „L jak lupa” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie liter l, L,kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów, czerpanie radości z samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów.
  • „Jesienne zoo” – zabawa dydaktyczna, rozwijanie zainteresowania światem przyrodniczym w oparciu o wierszB. Kołodziejskiego „Zoo”.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3. Rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności pokonywania przeszkód, ćwiczenie mięśni grzbietu, doskonalenie umiejętności poprawnego czworakowania.
  • „Zimowe mieszkania owadów” – zabawa dydaktyczna, zapoznanie ze sposobem przygotowania się do zimy i przetrwania jej przez owady, rozumienie niszczenia domów owadów (mrowisko, ul).
  • „Tropiciele” – zabawa logiczna, kształtowanie postaw proekologicznych.
  • „Mamy doniczki, trochę słomek, będą domki dla biedronek” – praca plastyczno-techniczna w grupach.

Temat tygodnia

„KOSZYK PANI JESIENI”

10 – 14 październik 2022r.

  • „Zdrowo jemy”- zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw krajowych warzyw  i owoców; kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych na podstawie opowiadania „Jak wygląda zdrowie?” J. M. Chmielewskiej.
  • „Warzywa z ogródka” – praca plastyczno – techniczna z wykorzystaniem włóczki, szablonu i talerzyka papierowego, wzbogacenie doświadczeń plastycznych.
  • „Witaminy z warzyw” – zabawa matematyczna, doskonalenie umiejętności klasyfikowania, porównywania liczebności zbiorów, ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu na konkretach i zbiorach zastępczych.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 4. Rozwijanie sprawności motorycznej, ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu, ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia.
  • „T jak torba” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie liter t, T, kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów, czerpanie radości z samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów.
  • „Jaki to owoc?” – zabawa dydaktyczna, zagadki dotykowe, rozpoznawanie owoców na podstawie dotyku.
  • „Grzyby leśne skarby” – zabawa dydaktyczna, zapoznanie ze słowami piosenki „Przepis na zdrowie”. Zapoznanie z nazwami grzybów jadalnych i niejadalnych, dostrzeganie piękna i uroku lasu.
  • „O zielonym jeżu” – zabawa dydaktyczna, poszerzenie informacji o jeżu na podstawie wiersza H. Bechlerowej, kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat.
  • „Nasz jeżyk” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego, kształtowanie umiejętności dokładanego wycinania po linii prostej i falistej, rozwijanie wrażliwości estetycznej.

Temat tygodnia

„SKARBY PANI JESIENI”

17 – 21 październik 2022r.

  • „Spiżarnia zaradnej mamy”- zabawa dydaktyczna,  poznanie sposobu przechowywania żywności przez okres zimowy oraz nazw miejsc, w których przechowuje się zapasy na podstawie wiersza M. Kownackiej „W spiżarni”; rozumienie znaczenia robienia zapasów i ich przechowywania przez zimę.
  • „Nasze kompoty” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem farb, rozwijanie wrażliwości estetycznej.
  • „Co kisimy?” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie cyfry 2, ćwiczenia w przeliczaniu, rozwijanie myślenia matematycznego.
  • „Czas na witaminy, kapustę kisimy” – zabawa dydaktyczna
    i działanie dzieci: „Kiszone ogórki i kapusta” – wielozmysłowe poznanie potraw. Oglądanie, wąchanie, doty­kanie, smakowanie, „Jak dawniej kiszono kapustę?” – rozmowa z gościem, „Kisimy kapustę” – działanie dzieci.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 4. Rozwijanie sprawności motorycznej, ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu, ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia.
  • „I jak indyk” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie liter i, I, analiza i synteza słuchowa wyrazów, odczytywanie sylab 
    i wyrazów, ćwiczenia pamięci wzrokowej, rozwiązywanie rebusów słuchowych, czytanie tekstu słowno-obrazkowego.
  • „Co mrozimy?” – zabawa dydaktyczna, poznanie sposobu przechowywania warzyw w okresie zimowym (mrożenie), rozumienie znaczenia przygotowywania zapasów i ich przechowywania przez zimę.
  • „Przepis na zdrowie” – utrwalenie piosenki, zabawy rytmiczne, akompaniowanie kolegom do ruchu na instrumentach perkusyjnych z uwzględnieniem rytmu i tempa.
  • „Co suszymy?”- zabawa dydaktyczna, poznanie sposobu przechowywania warzyw przez okres zimowy- suszenie; rozumienie znaczenia przygotowywania zapasów
    i przechowywania przez zimę.
  • „Robimy sałatkę owocową” – zabawa tematyczna, rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania dla dobrego zdrowia
    i samopoczucia; rozwijanie samodzielności podczas pracy, zachowanie bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożem.

Temat tygodnia

„NASZA MAŁA OJCZYZNA”

24 –28 październik 2022r.

  • „Prezent dla ojczyzny” – zabawa dydaktyczna, rozmowa o patriotyzmie na podstawie opowiadania Joanny M. Chmielewskiej, rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, wzbogacenie słownika dzieci o wyrażenia: ojczyzna, mała ojczyzna, doskonalenie umiejętności pamięciowego opanowania swojego adresu.
  • „Mój dom i moja rodzina” wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem kredek, wzbogacenie doświadczeń plastycznych.
  • „D jak droga” – zabawa dydaktyczna, wprowadzenie liter d, D,– prezentacja litery wielkiej i małej, analiza i synteza słuchowa wyrazów, odczytywanie sylab i wyrazów, ćwiczenie pamięci wzrokowej.
  • „Moje przedszkole” – malowanie farbami plakatowymi na dużych kartonach.
  • „Szewc” – nauka tańca kaszubskiego, zabawy rytmiczne.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5. Rozwijanie sprawności motorycznej, ćwiczenia wyprostne, zabawy w kole.
  • „Piękna nasza Polska cała” – zabawa dydaktyczna. Wypowiedzi dzieci.
  • „Stroje regionalne” – zapoznanie z wyglądem stroju regionalnego. „Paski, kwiatki i krateczki, czyli strój z naszego regionu” – praca plastyczna, wycinanie po śladzie, układanie
    i przyklejanie puzzli, wzbogacenie doświadczeń plastycznych.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na wrzesień

Temat tygodnia

„W PRZEDSZKOLU”

01 – 02 września 2022r.

  • „Lumenki”– wprowadzenie pojęcia dobre maniery rozumianego jako znajomość zwyczajów i norm towarzyskich obowiązujących w danej grupie; rozmowa z dziećmi o dobrych manierach na podstawie opowiadania Joanny Chmielewskiej.
  • „Kodeks przedszkolaka” – tworzenie zbioru zasad obowiązujących w grupie.
  • „Lewa – prawa” –różnicowanie pojęć prawa, lewa, kształtowanie orientacji       w schemacie ciała w odniesieniu do siebie.
  • „Planeta dzieci” – zabawy przy piosence, poznanie słów, rytmu
    i melodii piosenki.
  • „Zabawki w kącikach” – nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu, podawanie nazw kącików.
  • „Gąsienica przyjaźni” – wykonanie pracy plastycznej
    z wykorzystaniem farb i dziecięcych dłoni, wzbogacanie doświadczeń plastycznych.

Temat tygodnia

„NASZE PRZEDSZKOLE”

05 – 09 września 2022r.

  • „Kwoka”- uświadomienie roli właściwego zachowania się
    w różnych sytuacjach, rozmowa o dobrych manierach na podstawie wiersza „Kwoka” Jana Brzechwy.
  • „Rysowanki – Przytulanki” – wykonanie pracy plastycznej
    z wykorzystaniem kredek  i karteczek samoprzylepnych.
  • „Moja prawa, twoja lewa” – rozwijanie świadomości w schemacie ciała w odniesieniu do innej osoby
    i umiejętności poruszania się w przestrzeni.
  • „Miał raz Felek kartofelek” – zabawy językowe; poszerzanie zasobu słownika dzieci, kształtowanie percepcji słuchowej, odszukiwanie słowa              w słowie.
  • „Dorośli w przedszkolu” – uświadomienie roli osób dorosłych
    w życiu przedszkola i szacunku do wykonywanej przez nie pracy.
  • „Pani Muzyka” – zabawy przy muzyce, rozwijanie wyobraźni muzycznej.
  • „Mój plac” –przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po przedszkolu i placu przedszkolnym.
  • „Plac zabaw” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna.

Temat tygodnia

„JESTEM BEZPIECZNY”

12 – 16 września 2022r.

  • „Odwaga” – wprowadzenie pojęcia odwaga rozumianego jako podejmowanie trudnych decyzji służących dobru oraz przeciwstawienie się złu na podstawie opowiadania „Odważnik” Joanny M. Chmielewskiej.
  • „Medal za …”– wykonanie pracy plastycznej  z wykorzystaniem papierowych talerzyków i kolorowego papieru.
  • „Znaki wokół nas” –wskazywanie i podawanie nazw figur geometrycznych, utrwalanie zasad przechodzenia przez jezdnię.
  • O jak oko” –poznanie liter o, O, kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów.
  • „Pan policjant”- zapoznanie z pracą policjanta, utrwalenie elementarnych zasad ruchu drogowego.
  • „Zawody” – osłuchanie z piosenką, aktywne słuchanie muzyki, instrumentacja piosenki.
  • „Bądźmy bezpieczni”- utrwalenie zasad ruchu drogowego na podstawie wiersza „Zwierzęta na wycieczce” E. Piechny – Pietrzyk.
  • „Domy i samochody” – zabawa konstrukcyjno-plastyczna.

Temat tygodnia

„POMOCNA DŁOŃ”

19 – 23 września 2022r.

  • „Ja nie boję się niczego” – rozwijanie słownika czynnego dzieci, poszerzanie znaczenia pojęcia odwaga, rozmowa o odwadze cywilnej na podstawie wiersza M. Strzałkowskiej.
  • „Kim będę w przyszłości”- wykonanie pracy plastycznej
    z wykorzystaniem pisaków i kredek, wzbogacenie doświadczeń plastycznych.
  • „Uwaga! Straż” –zabawy matematyczne; utrwalanie nazw figur geometrycznych, kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
  • A jak antena” –wprowadzenie liter a, A, kształcenie umiejętności analizy  i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów.
  • „Pan ratownik” –zapoznanie z pracą ratownika, kształtowanie szacunku do tego zawodu.
  • „Doudlebska polka” – wprowadzenie tańca, zapoznanie ze strukturą utworu, poznanie figur; kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas tańca.
  • „Bezpiecznie na ulicy” –zabawa tematyczna; rozmowa z dziećmi. Ćwiczenia analizy sylabowej i głoskowej. Układanie zdań.
  • „Bezpieczne zabawy” – rysowanie pastelami; wzbogacanie doświadczeń plastycznych.

Temat tygodni

„IDZIE JESIEŃ PRZEZ ŚWIAT”

26 września – 30 września2022r.

  • „Wycieczka” – zabawa dydaktyczna, rozmowa  o wrażliwości na podstawie opowiadania Joanny Chmielewskiej, poznanie charakterystycznych cech jesieni, kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata, kolorystyki jesiennego krajobrazu.
  •  „Jesienne drzewa”- wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem farb i patyczków, wzbogacenie doświadczeń plastycznych.
  • „Zbieramy skarby jesieni” – zabawa dydaktyczna, poznanie nazw drzew i ich owoców: kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczenia, prawidłowego ustawienia liczmanów do przeliczenia.
  • „M jak most” – zabawa dydaktyczna, zapoznanie liter m, M, kształcenie umiejętności analizy  i syntezy słuchowej  i wzrokowej wyrazów, ćwiczenia  w wyodrębnianiu głoski m  w nagłosie i wygłosie, rozpoznawanie kształtu litery, odczytywanie sylab i wyrazów.
  • „Nasi chłopcy” – rozwijanie umiejętności integracyjnych podczas zabaw z okazji „Dnia Chłopca”.
  • „Jesienny kujawiaczek” – zabawa dydaktyczna, zapoznanie z melodią i słowami piosenki, określenie nastroju utworu, rozwijanie słuchu muzycznego i zdolności wokalnych dzieci, wdrażanie do estetycznego poruszania się przy muzyce.
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3. Rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności pokonywania przeszkód, ćwiczenie mięśni grzbietu, doskonalenie umiejętności poprawnego czworakowania.
  • „Barwy jesiennych dni” – zabawa dydaktyczna, określanie jesiennego nastroju, barw na podstawie wiersza „ Pora wesoła” M. Głogowskiego.
  • „Jesienne stworki” – wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem
  • materiału przyrodniczego, rozwijanie sprawności manualnej, pomysłowości i inwencji twórczej, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody.
Skip to content